Vi vælger at cykle til South Ronaldsay i dag og reserverer et værelse i Burray Village, som ligger lige før den sidste dæmning til South Ronaldsay. På vejen sydpå passerer vi et af de berømte skotske distillerier, Highland Park, hvor de laver en af de bedste single malt whiskier. Der er en rundvisning på destilleriet, som begynder kort efter vores ankomst og vi ser hvordan whisky bliver til. Disilleriet er fra 1798 og produktionsmetoderne ser ikke ud til være ændret ret meget i de sidste 100 år. Det er interessant, at en sådan produktion er levedygtig, men de fortæller os også, at kun en mindre del af produktionen får lov til at modnes fra 12 til 25 år i træfade (som tidligere har været brugt til Bourbon og Sherry), mens det meste af produktionen efter tre års lagring går til andre distillerier hvor den indgår i forskellige "blended whiskies".
Der er i alt fire dæmninger, som blev bygget under anden verdenskrig af italienske krigsfanger for at lukke de østlige adgange til Scapa Flow, hvor en stor del af den engelske flåde var stationeret. De italienske fanger byggede et katolsk kapel i en af de Nissen barakker som fangelejeren bestod af. I dag står kapellet som den eneste bygning tilbage og er en kendt turistattraktion under navnet "The Italian Chapel". Det er en interessant bygning, ikke så meget for dens kunstneriske udførelse, men på grund af historien om dens tilblivelse: skabt af religiøst hungrende krigsfanger ud fra forhåndenværende materialer.