| Hjemmeside >| Gotland>
| forrige side> | næste
side |
En cykeltur til Gotland i Sverige juli 2001
engelsk
Kruttornet, Visby, Gotland
© Ole Jacobi Juli 2001
Fredag d. 13. juli 2001
Vi står tidligt op og spiser vores morgenmad på en bænk
ved kysten, hvor vi har udsigt over Østersøen i det flotteste
vejr. Vinden er kraftig fra sydvest, og vi tager den skiltede cykelrute
som går rundt om Gotland: "Gotlandsleden" som vi kan følge
på det meste af turen til Fårøsund. Den første
del af turen går gennem skov med mange små sommerhuse mellem
træerne. Så kommer vi gennem landbrugsland med mange små
gårde. Vi passerer flere kirker og stopper i Stenkyrka, hvor der
er en lille kafé i forsamlingshuset knyttet til kirken. Da det trækker
op til en kraftig regnbyge, går vi ind og får kaffe og boller,
men da regnen ikke ser ud til at holde op med det første, må
vi ud og cykle igen. Man ser ikke meget af landskabet, når det regner.
Man kæmper sig frem, men bemærker dog, at alt er grønt,
og vejkanten er fuld af vilde blomster, de fleste blå, måske
på grund af Gotlands undergrund af kalk, som dækker hele øen,
og som er blevet brudt og eksporteret til hele Skandinavien i mange hundrede
år. Vi besøger flere smukke kirker undervejs, ikke kun for
at søge ly for regnen, men også for at beundre de gamle udskæringer
i sten og de mange kalkmalerier. Endelig standser regnen, og vi cykler
de sidste 20 km i tørvejr og ankommer rimeligt tørre til
Fårösund, hvor et dejligt hotelværelse venter os. Vi har
ingen problemer med at falde i søvn efter den lange cykeltur.
Tilbage til kortet
Hjemmeside: Susanne & Ole Jacobi
tekst og akvareller af Susanne og Ole Jacobi