Torsdag d. 24 juli 2003
Ved morgenbordet får vi en lang snak med et par fra New Foundland. Så cykler vi til Schmitty's restaurant hvorfra shuttlen til Halifax vil afgå kl 12.
Her bestiller vi pandekager og sidder i en stopfuld restaurant mellem tykke og tynde mennesker og spiser det sidste canadiske måltid.
Så kommer schuttlen, vi tager forhjulene af cyklerne og stopper dem ind bag i bilen sammen med vores tasker. Kl 12.10 er bilen fuld med 8 passagerer, og vi kører. Passagererne i bilen begynder straks at snakke sammen og fortælle en større eller mindre del af deres livshistorie; sådan gør man ikke i Nordeuropa.
Turen går over broen til New Brunswick. Her er skove og store bakker. Vi kører ind i Nova Scotia ved Amherst og videre til Oxford. Kl. 15:45 er vi i Halifax Airport, hvorfra vi flyver hjem kl 21:15.
Som det kan læses af denne beretning, har det ikke været en strabasserende tur (583 km på 14 dage), men tager man de deltagendes alder i betragtning (69) var det ikke så ringe endda. Mange af de mennesker, vi mødte, var overaskede over, at vi i vores alder vovede at cykle så langt. Der har været overliggerdage med lange eftermiddage på stranden, og bedst af alt har der været mange interessante samtaler med B&B værter og turister som os selv.
Vejene har været gode at cykle på og trafikken moderat. Selv i højsæsonnen har det været let at finde overnatning, og sammenlignet med Europa har priserne været meget rimelige. Så alt i alt er Prince Edward Island et besøg værd for cyklister.