| kort>| forrige side | Hjemmeside |                                                                                                       English
 En cykeltur til Nova Scotia og Prince Edward Island juli 2003
Argyle Shore
badende på Argyle Shore, PEI, Canada                                                                                                            © Ole Jacobi Juli 2003
Onsdag d. 23 juli 2003
Det regner hele natten. Vi får en meget fin morgenmad, bestående af hjemmelavede produkter, herunder "German Pancakes". Vi cykler østpå i regnvejr, og det vedbliver med at regne hele vejen, til vi krydser North River ved Charlottetown. Så holder regnen op, og vi finder vores B&B på den yderste spids af Lewis Point. Vi afleverer cykeltaskerne og cykler ned i byen for at købe gaver til børnebørn.

Torsdag d. 24 juli 2003
Ved morgenbordet får vi en lang snak med et par fra New Foundland. Så cykler vi til Schmitty's restaurant hvorfra shuttlen til Halifax vil afgå kl 12. Her bestiller vi pandekager og sidder i en stopfuld restaurant mellem tykke og tynde mennesker og spiser det sidste canadiske måltid.
Så kommer schuttlen, vi tager forhjulene af cyklerne og stopper dem ind bag i bilen sammen med vores tasker. Kl 12.10 er bilen fuld med 8 passagerer, og vi kører. Passagererne i bilen begynder straks at snakke sammen og fortælle en større eller mindre del af deres livshistorie; sådan gør man ikke i Nordeuropa.
Turen går over broen til New Brunswick. Her er skove og store bakker. Vi kører ind i Nova Scotia ved Amherst og videre til Oxford. Kl. 15:45 er vi i Halifax Airport, hvorfra vi flyver hjem kl 21:15.

Som det kan læses af denne beretning, har det ikke været en strabasserende tur (583 km på 14 dage), men tager man de deltagendes alder i betragtning (69) var det ikke så ringe endda. Mange af de mennesker, vi mødte, var overaskede over, at vi i vores alder vovede at cykle så langt. Der har været overliggerdage med lange eftermiddage på stranden, og bedst af alt har der været mange interessante samtaler med B&B værter og turister som os selv.
Vejene har været gode at cykle på og trafikken moderat. Selv i højsæsonnen har det været let at finde overnatning, og sammenlignet med Europa har priserne været meget rimelige. Så alt i alt er Prince Edward Island et besøg værd for cyklister.

Tilbage til kort over:NS og P.E.I.

Hjemmeside: Susanne & Ole Jacobi 
tekst og akvareller af Susanne og Ole Jacobi